
Case for jobbintervju Amnesty International
Jeg skal svare på en case-oppgave, der jeg har søkt på en stilling som Markedsføringsspesialist hos Amnesty International Norge. Dette innlegget er bare for test sånn at vi er forberedt til å gjennomføre en case intervju videre i fremtiden.
Litt om Amnesty International
Amnesty er en organisasjon som jobber for å ivareta de grunnleggende rettighetene som alle mennesker har rundt i verden. De følger tett på en sak der de undersøker og avslører virkeligheten for å oppnå rettferdighet og frihet. Amnesty handler om solidaritet og blir finansiert av sine medlemmer. Organisasjonen har i dag 7 millioner medlemmer som består av støttespillere og aktivister.
Digitale kanaler og kundereisen
Amnesty benytter seg av Facebook, Instagram og Twitter som sosiale plattformer for å informere sine lesere og forene folk online til å bidra med rettferdighet. Der fokuset bak deling av innlegg er å få med flest mulig folk som skaper nettverkseffekt.
Når man snakker om kundereisen er det hvert eneste sted situasjon hvor kunden samhandler med organisasjonen. Kundereisen til Amnesty kan starte på sosiale medier, nettsiden eller gjennom en kampanje for en spesiell sak. Det er Amnesty som må hele tiden være opplyst og skaffe innsikt for å informere medlemmer og potensielle medlemmer som bryr seg om rettferdighet. Kundereisen kan videre fortsettes med å signere en underskriftskampanje og/eller donere penger.
Noe Amnesty kan gjøre er å dele etterarbeid av saken nøye med de som har støttet og bidratt, sånn at de får vite hvordan det har gått. Inne på sosiale medier kan Amnesty skape dialog med sine følgere sånn at engasjementet øker.
Måling og analyse av trafikk
Først og fremst så er Amnesty avhengig av donasjon som gjør at de må hele tiden ha oversikt over hvor mye de har fått av økonomisk støtte. Det å ha oversikt over hvor mye de samler inn av sine lojale medlemmer og hvor mye en kampanje har bidratt med er viktige tall.
Med bruk av Google Analytics kan Amnesty analysere data inne på nettsiden. Amnesty kan finne ut hvor brukere kommer fra og hva slags atferd de har gjennomført inne på nettsiden. Det kan være å følge med på hvilken side som blir mest besøkt eller hvilken historie som får mest klikk og engasjerer brukere. Det vil hjelpe Amnesty med å forstå hvordan de kan arbeide videre for å øke engasjement eller hva som fungerer. Amnesty kan vite hvilken sosiale media mesteparten av brukerne komme fra som bidrar mest, sånn at de vet hvor de kan rette markedsføring for å informere.
Organisk søk og SEO
Søker man på selveste navnet «Amnesty International» er organisasjonen veldig synlig, der øverst så kommer det internasjonale nettsiden så nettsiden for Norge under. Prøver man å søke på andre ord som «organisasjon menneskerettigheter» vil Amnesty dukket opp på nr. fire på organisk søk. Så lenge Amnesty klarer å komme opp på nr. tre så er det ikke så ille. Oftest så vil en søker bruke minst mulig tid på det den leter etter.
Med å forbedre SEO (søkemotoroptimalisering) kan Amnesty gjøre noen tiltak for å bli rangert høyere opp. De kan fokusere på lenkebygging som vil hjelpe med å sende riktig signaler til søkemotoren. Man kan lage overskriften kort og tydelig med å bruke mer relevante ord, i tillegg er det lurt å vite hvilen ord og fraser besøkende bruker for å finne nettsiden.
– Hasnain
Kilder:
https://www.amnesty.org/en/get-involved/join/
https://synlighet.no/blogg/7-enkle-tips-sokemotorvennlig-skriving/