
Tre praktiske måter å bruke Blockchain i virksomheten din
Blockchain er ikke overhypet, og det er ikke lenger den utopiske drømmen til noen få kryptoentusiaster. En nylig Deloitte-rapport undersøkte mer enn 1300 toppledere fra hele verden, og 53% identifiserte blockchain som en kritisk prioritering for 2019.
I følge rapporten har blockchain endelig blitt voksen. Det utvikler seg til en «moden løsning som er klar til å levere sitt opprinnelige løfte».
Blockchain i Business Mainstream
Med økende bekymringer for forbrukernes personvern, intrikate globale forsyningskjeder og et uendelig utvalg av sensitive data å administrere, kan en teknologisk løsning med potensial til å møte alle disse bekymringene være den viktigste innovasjonen i tiåret. Tenk på bedriftens største utfordring eller hindring, og det er sannsynligvis en måte blockchain kan løse det.
For å være sikker er det fortsatt mange som ikke tror på teknologien og hevder at visse blockchain-applikasjoner bare er teoretiske. Men den samme Deloitte-forskningen viser at verdens ledende bedriftsledere har sluttet å spørre om blockchain vil fungere og har begynt å spørre hvordan det kommer til å forstyrre deres næringsvirksomhet.
Implementering og regulatoriske hindringer er fortsatt en utfordring, men 86% av lederne er sikre på at blockchain vil nå vanlig adopsjon, ifølge Deloitte-rapporten. Heldigvis er det flere måter du kan bruke blockchain akkurat nå for å løse bedriftens mest presserende problemer.
1. Del personlig informasjon med sikkerhet
Blockchain kan være en løsning på elendighetene i beleirede næringer som helsetjenester. Medisinske feil er den tredje største dødsårsaken i USA, hvorav mange er relatert til kommunikasjonsproblemer mellom leverandører. Den økende fragmenteringen av helsevesenet, strenge personvernregler og de høye kostnadene ved datainnbrudd gjør helseindustrien moden for bruk av blockchain.
Tradisjonelle datadelingsmetoder lar pasientjournaler være sårbare for tyveri, men blockchain eliminerer denne risikoen ved å opprette sikre «blokker» av data som bare kan nås eller endres med en nøkkelkode. Dette gir pasienter muligheten til å dele informasjonen sin med leverandørene de velger og legge til poster i helsehistorikken.
Oppstart baserte selskapet i London Medicalchain oppretter allerede sin egen blockchain-baserte plattform for å lagre og dele medisinske poster. Doc.ai kunngjorde nylig et partnerskap med Anthem for å bruke blockchain i en innovativ AI-dataforsøk for å transformere medisinsk forskning. Hvis virksomheten din er avhengig av muligheten til å dele poster sikkert, kan blockchain være løsningen du trenger.
2. Utvikle forsyningskjeden
En av de største utfordringene produsenter står overfor i dag er den stadig mer komplekse ugjennomsiktige globale forsyningskjeden. En enkelt iPhone har mange komponenter produsert over hele verden. Det kan ha et Bosch akselerometer laget i Taiwan, en lydbrikke produsert i Singapore og et batteri produsert i Kina.
Dette gjør det veldig vanskelig for merkevarer å vite nøyaktig hvor produktene deres har sitt utspring, som kan åpne dør for ulovlig og uetisk arbeid. Det betyr også at bedrifter har det vanskelig å få oversikt over produkter som går seg vill underveis. Blockchain løser allerede disse problemene, med selskaper som Walmart, Nestlé og Tyson ombord.
«Å lage nye leverandørkategorier og finne kvalifiserte leverandører innen hver kategori er en tung prosess,» forklarer Chainyard, et blockchain-konsulentselskap. «Med blockchain kan du imidlertid enkelt få tilgang til leverandørregistreringer, informasjon fra offentlige etater og forsikringsselskaper, og tidligere bekreftelser fullført av pålitelige parter, alt på ett sted.» Fordi blockchain egentlig er en desentralisert digital hovedbok, kan den brukes til sporing, avtaler og en sikker betaling. Blockchain arbeider for å eliminere tvister i forsyningskjeden fordi hver leverandør og produsent kan se eierkjeden på nøyaktig samme bokført konto.
3. Forhindre svindel og effektivisere regnskap
Blockchain – som opprinnelig bidro til å forhindre svindel i bankvirksomhet – kan også brukes til mediekjøp. Juniper Research forventer at svindel vil heve rundt 42 milliarder dollar fra annonsører i år. Blockchain-teknologien bak kryptovaluta kan redusere dette klikksvindel, slik at markedsledere kan administrere utgifter mens de forhindrer svindel.
Med blockchains åpne og distribuerte konto kan annonsører spore investeringene sine gjennom hele prosessen. Men annonsører vil ikke innse dette fordelene med mindre alle parter i en transaksjon er enige om å bruke teknologien. En undersøkelse av annonsøroppfatninger utført i fjor viste at bare 11 prosent av 300 amerikanske byråer og arbeidere innen markedsføring hadde brukt blockchain for en transaksjon, så det er tydelig mulighet for økt bruk av teknologien i reklamebransjen.
Denne teknologien har potensial til å fornye nesten alle bransjer og løse virksomhetens største utfordringer. Ved strategisk å implementere noen nye løsninger, kan du gjøre virksomheten din sikrere, mer gjennomsiktig og mer forberedt på det neste.
Denne teksten er hentet fra Forbes og er skrevet av Serenity Gibbons. Jeg har oversatt teksten til norsk. Vil du lese det originale innlegget så kan du klikke inn på linken her.
– Hasnain
Kilder:
https://www.cnbc.com/2018/02/22/medical-errors-third-leading-cause-of-death-in-america.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK430763/
https://builtin.com/blockchain/blockchain-healthcare-applications-companies
https://chainyard.com/resources-whitepapers-blockchain-supply-chain/
https://www.emarketer.com/content/has-blockchain-stalled-as-an-ad-fighting-tool