
Derfor er det lurt å bruke influensermarkedsføring
Vi vet at bruken av sosiale medier (SoMe) øker stadig mye og har skapt nye muligheter for markedsførere. Det har blitt en nedgang på de tradisjonelle mediekanalene som kan forsvinne over tid. Innen 2023 forventes det å bli ca. 3,43 milliarder globale brukere i sosiale medier. Så den rette plassen å være på er i SoMe som er et mer brukervennlig sted, skaper bedre engasjement og gir rom for å bygge tillit hos forbrukerne.
Er du en markedsfører som vil investere i noe som er kostnadseffektivt, gi ut kampanjer som er kreative og vil nå bedriftens mål? Så er influensermarkedsføring en fin måte å nå ut til flere og nye målgrupper, skape merkevarebevissthet og øke salg.
Hva er influensermarkedsføring?
En influenser kan man si er det samme som en opinionsleder. Det er en person som har innflytelse over sitt publikum gjennom personlig blogg, YouTube kanal, Instagram, Facebook, Snapchat eller TikTok. De har gjennom sitt egen innhold klart å skape lojale følgere/lesere som får en tilknytning til influenseren.
Med influensermarkedsføring er det en form for markedsføring av produkter og tjenester gjennom sosiale medier. Det er når en bedrift går sammen med en influenser for å samarbeide, skape innhold og reklamere.
Det fins forskjellige måter å markedsføre gjennom influensermarkedsføring. Man kan betale for produktplassering i en influensers YouTube video, be influenseren snakke positivt om produktet, lage en giveaway konkurranse, sponse innholdet eller sende gratis produkter som influenseren prøver ut foran seerne.
Influenser eller kjendis
Man kan dele influenserne i tre forskjellige faser eller grupper. Den første er nykommere som har færre enn 10 000 følgere, andre gruppa er de man kaller for halvveis der som har mer enn 50 000, men mindre enn 500 000 følgere. Så kommer tredje og den siste gruppa som er proffene, de har over 500 000 følgere og kan være tre til ti ganger dyrere å bruke enn de som er i gruppa «halvveis der».
Akkurat som det er forskjell mellom de forskjellige nivåene av influensere, så er det forskjell mellom en influenser og en kjendis. Influensere har bedre innflytelse enn de tradisjonelle kjendisene. For å få en kjendis til å stille seg opp med produktet ditt vil koste ekstremt mye enn det en influenser gjør. Der igjen kommer det an på hvilken kjendis det er og hvilket nivå av influenser det er.
Følger du med på en influenser som er nykommere og har fått mange nye følgere, så kan personen være i en vekstfase til å bli en større influenser. Her er det beste å være først ute med f.eks. sponse influenseren og lage innhold med ditt merkenavn eller produkt. Du kan gå tidlig inn i en avtale med influenseren og få rimelig pris. Samtidig som følgerne vokser, vil innleggene med ditt merkenavn eller produkt få flere visninger. På denne måten koster det mindre og du når ut til mange flere.
Influensere gir bedre effekt. Fra en undersøkelse legger Digital Marketing Institute frem at 49% av deltagerne er avhengig av influensernes anbefalinger. Samtidig har 70% av tenåringene sagt at de stoler mer på influensere enn kjendiser. Det betyr at forbrukerne vil lettere skape tillit til produktet når det blir anbefalt via en influenser. For å bare nevne en plattform så har 40% av Twitter-brukere gjort et kjøp ut ifra en tweet.

Bedre investeringsmuligheter
Det er ingen tvil om at influenser-kampanjer er effektive og gir gode resultater til bedrifter. Det man bør gjøre først er å sette mål for kampanjen og vite hva man vil oppnå. Er det merkekjennskap, selge mer eller bare øke antall besøkende.
Det er viktig å velge riktig influenser med publikum som passer for målgruppen. Ikke bare det, men influenserens personlighet, verdi, innhold og kategorien de er involvert i bør ha en sammenheng med merket eller produktet. Det må vises at influenseren er selv engasjert i produktet og er like relevant i sitt eget liv.
Man ser at flere bedrifter har valgt å bruke influensermarkedsføring, siden det er den beste måten å skaffe nye kunder på, samt den raskeste voksende kanalen innen markedsføring. Selskaper har i tillegg økt budsjettet sitt og satset stort innenfor dette området.
Digital Marketing Institute kommer frem til at 22% av markedsførerne sier selv at den mest kostnadseffektive måten å nå ut til nye kunder på er gjennom en influenser. Man for i tillegg mer ut av hver dollar som blir brukt i en kampanje. Fra en studie blir det vist at bedrifter tjener 6,50 dollar mer for hver dollar de bruker. Dessuten de 13% som har satset stort får 20 dollar eller mer. Det gir en stor avkastning og er en lønnsom investering. Gjennom årene har bransjen hatt eksponentiell vekst, der i 2017 lå verdien på 2 milliarder dollar og skal antageligvis ha nådd 10 milliarder dollar innen 2020.
Oppsummering
Influensermarkedsføring har blitt mer tilgjengelig og flere bedrifter mener at det er effektivt for å nå sine mål. Med at sosiale medier har blitt mer integrert i livet til oss mennesker har Influensermarkedsføring bare vokst de siste årene og vil fortsette å vokse. Effekten man får ut av kampanjene er stort og har gjort både bedrifter og influensere rikere.
– Hasnain
Kilder:
https://digitalmarketinginstitute.com/blog/20-influencer-marketing-statistics-that-will-surprise-you
3 kommentarer til «Derfor er det lurt å bruke influensermarkedsføring»
Hei Hasnain!
Flott innlegg 🙂 Du skriver og forklarer godt. Du legger frem gode eksempler og forankrer dem i kilder hele veien som støtter eksemplene du redegjør for. Det er også god struktur gjennom hele teksten som gjør det lettfattelig for meg som leser å lære noe fra innlegget. Fortsett med det gode arbeidet!
Pirk:
– Hyperlink. Søk deg opp på hvordan du refererer til kilder i løpende tekst, da helst via bruk av hyperlink 😀 Dette skal ikke erstatte den komplette kildelisten på slutten av innlegget, men være noe du legger til i tillegg.
Bra jobbet! Jeg gleder meg til å lese mer 🙂
Hei Kim!
Takk for tilbakemelding, setter stor pris på det.